'De Jakhals en de giraf in ons'
In-company training
Verbindende communicatie als cultuur
Hoe ontstaan conflicten?
Conflicteren betekent letterlijk: 'con' (samen) 'flictere' (verschillen). Mensen verschillen van normen en waarden (drijfveren), persoonlijke geschiedenis, manier van werken en overtuigingen. We zijn eerder geneigd de ander te overtuigen van onze zienswijze, dan open te staan voor de visie van de ander. Door open en respectvol met elkaar te communiceren, kunnen conflicten worden opgelost, kan er wederzijds begrip worden bereikt en nieuwe mogelijkheden ontstaan.
Je ziet de wereld niet zoals de wereld is, je ziet de wereld zoals je zelf bent.
"Wanneer je luistert om te begrijpen, in plaats van luistert om te reageren, ontstaat er echt contact"
Empathie geven aan jezelf en de ander
Als mens hebben we de behoefte aan een luisterend oor wanneer we frustratie ervaren. We willen ons gehoord en begrepen voelen. Toch vervallen we als luisteraar regelmatig in het helpers-rol en geven ongevraagd advies, proberen het te sussen, zwakken het af of beginnen over onszelf.
Leer door de frustratie heen van de ander te luisteren naar onderliggende behoeften en gevoelens. Dat is de kunst van empathisch luisteren.
Empathie geven
aan jezelf
Openstaan voor de gevoelens en behoeften van de ander.
eerlijk uiten
Duidelijk maken wat je raakte, wat je behoefte is en concrete verzoeken doen.
In vier stappen naar verbinding
Door deze stappen te volgen, kunnen we loskomen van het uiten van oordelen en verwijten, en in plaats daarvan onze onderliggende behoeften communiceren. Dit bevordert begrip en verbinding tussen mensen, omdat het de focus legt op wederzijds respect en samenwerking. Het stelt ons ook in staat om op een constructieve manier om te gaan met conflictsituaties en een win-win-oplossing te vinden.
Het doel van de training is om de communicatie en samenwerking te verbeteren. De training richt zich op het nemen van verantwoordelijkheid voor gevoelens en behoeften, openstaan voor de gevoelens en behoeften van anderen, elkaar beter begrijpenen het creëeren van een feedback cultuur.
De training wordt ondersteund door praktische voorbeelden en casuïstiek, zodat deelnemers de theorie direct kunnen toepassen in de praktijk.
Gemeente Goeree-Overflakkee