Aandacht van begin tot eind
Verhalen zorgen voor verbinding
Hoe zou je je voelen als je deze angsten niet meer zou hebben? Dat je vol vertrouwen durft te spreken voor een groep, ongeacht wie erin het publiek zit. Spreken vanuit vrijheid, zou je dat willen?
Ik kan je natuurlijk gelijk het advies geven om mee te doen met de tweedaagse training. Maar mogelijk is dat nog een brug te ver voor je en heb je een tussenstap nodig. Zodat je vooraf met mij kunt kennismaken, wat meer te weten komt over het programma en vragen kunt stellen.
Daarom verzorg ik vrijdag 14 juli aanstaande van 10:00-11:00 uur, live via Teams een webinar over het thema 'inspirerend spreken voor een groep'. Hieronder kun je je direct aanmelden. Het webinar is kosteloos.
Mogelijkheden
Dit wil je niet
Stel, je hebt een idee, product, dienst, (eigen) bedrijf of iets anders dat je onder de aandacht wil brengen. Je krijgt de kans om jezelf te presenteren, yes! Je verzamelt alle informatie, maakt er een goed verhaal van en je oefent je verhaal zodat de woorden soepel je mond uitrollen. Inhoud klopt alles als een bus!
Het moment suprême is daar: je doet je verhaal en merkt, terwijl je staat te presenteren, dat het rustig blijft in de zaal. Te rustig...Je voert het tempo op, in de hoop dat de aandacht terugkeert. Hoe kan het dat je publiek niet aan je lippen hangt? Wat is er aan de hand?
Het is de klassieke fout van het jezelf voorbereiden op de inhoud en niet op de vorm. HOE breng je je verhaal.
Vuistregel: presenteren is 20% inhoud en 80% vorm. Ontwikkel jezelf als spreker en wees in TOP-vorm!
Hoe krijg je mensen M.E.E.
Hoe zorg je ervoor dat het publiek aan je lippen hangt? Want dat wil je, toch? Maak dan gebruik van 'de 3 pijlers van beïnvloeding'. Vandaar de afkorting M.E.E. Het staat voor Motivatie, Educatie en Entertainment
Educatie gaat over de inhoud van je presentatie. Wat is je kernboodschap! Entertainment gaat over de vorm. Hoe breng je het? Inspireert het mensen, vertel je verhalen, geef je opdrachten aan je publiek, gebruik je foto's en filmpjes in je presentatie. Het zou ook de 'E' van Engagement kunnen zijn, waarbij het publiek betrokken wordt én zich betrokken voelt. Als de inhoud op inspirerende wijze wordt gebracht, dan wordt de 'M' van motivatie geraakt. Het vuurtje wordt van binnenuit aangewakkerd, mensen willen iets gaan doen met wat jij hebt verteld.
Cruciaal om tijdens je voorbereiding aandacht te besteden aan deze 3 pijlers van beïnvloeding. Verdiep je ook in je publiek: wat leeft er bij hen, wat hebben ze nodig, wat wil ik dat ze na mijn presentatie onthouden en welke sfeer wil je creëren tijdens je presentatie?
'Wie vergeet zich voor te bereiden, bereidt zich voor vergeten te worden'