InspiratiesessieDe Jakhals en de Giraf in ons
De Jakhals en de Giraf in ons
De Jakhals en de Giraf in ons
Creëert een aanspreekcultuur
Draagt bij aan begrip en respect
Waarom praten we vaak langs elkaar heen en begrijpen we elkaar niet? Hoe kun je frustraties in communicatie voorkomen en wat kun je er samen aan doen om elkaar wél te begrijpen? Mensen hebben nu eenmaal verschillende normen en waarden en dat roept regelmatig frustraties op. Hoe gaan we om met die verschillen en hoe kunnen we via taal op een verbindende manier duidelijk maken wat we bedoelen en nodig hebben? Daar gaat de inspiratiesessie 'de jakhals en de giraf in ons' over.
Gert inspireert jouw team of organisatie graag tijdens een live of inspiratiesessie van 90 minuten. Het publiek wordt doorlopend betrokken met vragen, opdrachten, filmpjes en herkenbare voorbeelden. Na afloop ontvangt iedere deelnemer een fullcolour minibrochure vol met tips en inzichten.
Waar communicatie begint
Iedereen communiceert. We doen het de hele dag door. Maar waar hebben we geleerd te communiceren? Precies, bij onze ouders. Hoe zij met elkaar communiceerden is de norm en die je meekrijgt en dus als 'normaal' beschouwd. Zo was mijn norm ooit om bij conflicten: a. uit contact te gaan (typisch mijn vader) of b. de neiging had de ander te overtuigen van mijn gelijk (typisch mijn moeder).
Hoe ontstaan conflicten?
Ieder mens heeft persoonlijke normen en waarden. De hele dag door 'meten' we onbewust of anderen handelen conform onze persoonlijke normen en waarden. Doen anderen dit niet, dan ontstaat er irritatie en frustratie omdat zaken niet gaat conform onze verwachtingen. Voor je het weet heb je je oordeel klaar, begin je de ander te verwijten, te corrigeren en te overtuigen van jou gelijk. Herkenbaar?
Empathisch luisteren, hoe doe je dat precies?
Iedereen wil zich gehoord en begrepen voelen. Dit vraagt voor jou als luisteraar dat in je staat bent om met je volledige aandacht bij de ander te zijn. Dit valt nog niet mee, want we hebben vaak de neiging de ander te willen helpen, advies te geven of het leed te willen verzachten. De vraag is: met wie ben je dan bezig? Met de ander of met jezelf? Empathisch luisteren bestaat uit tien concrete vaardigheden die je kunt ontwikkelen, zodat de ander zich werkelijk gehoord en begrepen voelt.
Pas wanneer we luisteren om te begrijpen, in plaats van luisteren om te reageren, ontstaat er echt contact
De inspiratiesessie maakt spelenderwijs en confronterend iets 'wakker' in mensen. "Hier willen we meer van weten en leren toepassen in de praktijk", is een veelgehoord verzoek. De inspiratiesessie is natuurlijk geen training. Verbindende communicatie is als een vreemde taal: je moet het oefenen.
Het is dus goed om vooraf na te denken over je intentie van de inspiratiesessie: is het voor de 'leuk'? Of wil je als team of organisatie een andere taal met elkaar spreken? Een taal die bijdraagt aan een sfeer van harmonie, vertrouwen en wederzijds respect. Dit is de basis van succes en werkgeluk!
Voor meer informatie over de in-company training 'de Jakhals en de Giraf in ons', klik op de button hieronder.