Home > Inspiratiesessie Verbindend Communiceren

Inspiratiesessie

'VERBINDEND COMMUNICEREN, ALS JE BEGRIJPT WAT IK BEDOEL...'

INTENTIE OM TE VERBINDEN

In veel organisaties is communicatie, of beter gezegd het gebrek hieraan, een thema. Dit resulteert in spanningen, conflicten, frustraties, energieverlies, vermindering van werkplezier en zelfs ziekteverzuim. Tijd voor verandering! 

Tijdens de inspiratiesessie wordt op luchtige wijze het thema ‘verbindend communiceren’ belicht. Deelnemers wordt een spiegel voorgehouden en krijgen concrete tips hoe ze efficiënter kunnen communiceren met de ander én met zichzelf. Humor, herkenning, inzichten, leuke voorbeelden, pakkende filmpjes én interactie met het publiek zijn de ingrediënten voor een succesvolle inspiratiesessie. Iedere deelnemer ontvangt een prachtig fullcolour zakboekje met inzichten en tips!

EEN IDEALE INSPIRATIESESSIE VOOR BIJVOORBEELD

EEN THEMADAG, STUDIEDAG, KICKOFF, CULTUURTRAJECT, TEAMDAG OF CONGRES

Inspiratiesessie VERBINDENDE COMMUNICATIE

“Ik vond de presentatie een ‘cadeautje’ voor het personeel. Mijn aandacht werd van het begin tot het einde gevangen gehouden. Bewustwording, buitengewoon leerzaam en zeer inspirerend voor de hele organisatie. Complimenten!”

"Goed dat deze workshop 'verplicht' gesteld werd en ik een goed argument moest hebben om niet deel te nemen. Het was een heel inspirerende middag. De manier waarop het gebracht werd, voelde alsof ik in het theater zat. Ook fijn om al heel snel te ervaren dat iedereen in zijn waarde gelaten werd. Ik heb veel gelachen, maar bovenal ook heel veel opgestoken!"

 

SNEAK PREVIEW....

 

BEN JE MEER EEN JAKHALS OF EEN GIRAF IN JE COMMUNICATIE?

Marshall Rosenberg is de grondlegger van geweldloze communicatie (NVC, Non Violent Communication). Rosenberg koos twee dieren om zijn ideeën rond geweldloze communicatie kracht bij te zetten: de JAKHALS en de GIRAF. Beide dieren staan voor twee neigingen in ons, VERWIJDEREN en VERBINDEN

BEN JE MEER EEN JAKHALS?De JAKHALS staat metafoor voor ons emotionele brein, de amygdala.  Rond het zevende levensjaar is het emotionele brein volgroeit. De jakhals slaat aan bij fysieke en/of (emotionele) (be)dreiging. Hij kiest doorgaans voor de aanval. Hij interpreteert, oordeelt, eist en  verwijt en gaat voor zijn gelijk. In plaats van verbinding ontstaat VERWIJDERING

 

 

De GIRAF staat metafoor voor ons cognitieve brein, de neocortex. Dit BEN JE MEER EEN GIRAF?hersengebied groeit door tot het dertigste levenjaar. Nadenken, plannen, vooruitkijken, consequenties overzien, eerst denken en dan pas doen zijn kenmerken van de neocortex. De giraf in ons neemt waar, deelt zijn gevoel, geeft aan wat zijn behoefte is en doet de ander een verzoek. De giraf staat voor VERBINDING en gaat voor geluk.

 

 

JOUW MODEL VAN DE WERELD IS NIET HOE DE WERELD IS

STA JIJ OPEN VOOR DE MENING VAN DE ANDER?Wist je dat? Dat ieder mens zijn eigen 'model van de wereld' heeft? Dat je de wereld bekijkt vanuit jouw eigen waarneming, mening, overtuigingen, opvoeding? Kortom, jouw realiteit? Verbindende communicatie betekent dat je niet alleen kijkt vanuit jouw waarheid, maar ook openstaat voor de mening van de ander. Een treffend quote van Wayne Dwayer, een  bekende Amerikaase filosoof luidt:

 

 

 

EMPATHISCH LUISTEREN, HOE DOE JE DAT?

 

LUISTER JIJ VANUIT DE INTENTIE OM DE ANDER TE BEGRIJPEN?Luisteren, we doen het allemaal. Tenminste, dat denken we. Maar al te vaak luisteren we om te reageren: we vullen in, nemen het gesprek over, geven ongevraagd onze mening of goedbedoelde adviezen.

Luisteren vanuit de intentie om de ander echt te willen begrijpen is heel wat anders. De meeste mensen vinden het eerder belangrijk dat je luistert om te begrijpen, in plaats van luistert om te reageren. Maar hoe doe je dat? 

 

 

WEES CONCREET IN JE COMMUNICATIE, WAT BEDOEL JE PRECIES?

 

WEES SPECIFIEK IN JE COMMUNICATIE

"We moeten proactiever werken, mensen. En ook verwacht ik van eenieder meer ondernemerschap." "Pak jij dat project op? En laat me zo snel mogelijk weten hoe of wat."

Vaak weet je zelf precies wat je bedoelt en neemt aan dat de ander je wel begrijpt. Niet dus! Wees  heel concreet in je communicatie om misverstanden, tijdsverspilling en onnodige frustratie te voorkomen. 

 

 

 

 

 

 

We hebben ook Open Inschrijving trainingen
Bekijk onze open trainingen
© 2019 AndersDenkenAndersDoen