Home > In-company trainingen > DE JAKHALS EN DE GIRAF IN ONS

DE JAKHALS EN DE GIRAF IN ONS

Communiceren op een respectvolle, assertieve en verbindende manier

 

VERBINDENDE COMMUNICATIE"Leren uit te drukken wat er in jou leeft én openstaan voor wat er in de ander leeft. Leren luisteren zonder oordeel. Het doel van verbindende communicatie is om het contact tussen de ander en jezelf te stimuleren, waarbij ieders behoeften vervuld worden."

-Marshall Rosenberg-

 

IS DE COMMUNICATIE IN ONZE ORGANISATIE SLECHT? WAAROM WEET IK DAAR NIETS VAN?

In veel organisaties is communicatie, of beter gezegd het gebrek hieraan, een thema. Dit resulteert in spanningen, conflicten, frustraties, energieverlies, vermindering van werkplezier en zelfs ziekteverzuim. Tijd voor verandering! 

INSPIRATIESESSIE

Tijdens een  INSPIRATIESESSIE of eendaagse workshop wordt op luchtige wijze het thema ‘verbindend communiceren’ belicht. Deelnemers wordt een spiegel voorgehouden en krijgen concrete tips hoe ze efficiënter kunnen communiceren met de ander én met zichzelf. Humor, herkenning, inzichten, leuke voorbeelden, pakkende filmpjes én ervaringsgericht leren zijn de ingrediënten voor een succesvolle bijeenkomst.

SNEAK PREVIEW....

BEN JE MEER EEN JAKHALS OF EEN GIRAF IN JE COMMUNICATIE?

Marshall Rosenberg is de grondlegger van geweldloze communicatie (NVC, Non Violent Communication). Rosenberg koos twee dieren om zijn ideeën rond geweldloze communicatie kracht bij te zetten: de JAKHALS en de GIRAF. Beide dieren staan voor twee neigingen in ons, VERWIJDEREN en VERBINDEN

Ben je meer een jakhals?De JAKHALS staat metafoor voor ons emotionele brein, de amygdala.  Rond het 7e levensjaar is het emotionele brein volgroeit. De jakhals slaat aan bij dreiging en als zijn verwachtingen niet uitkomen. De jakhals in ons kiest doorgaans voor de aanval: hij interpreteert, oordeelt, eist, verwijt en gaat voor zijn gelijk. In plaats van verbinding ontstaat VERWIJDERING. De jakhals heeft echter een belangrijk functie, want hij komt in actie als hij frustratie ervaart. En je ervaart frustratie als je behoefte niet wordt vervuld. Bijvoorbeeld wanneer je je collega steeds moet vragen om de notulen van de vergadering. Hij belooft het keer op keer maar komt zijn afspraken niet na. Terwijl het jouw behoefte is dat je op de ander wilt kunnen rekenen. Voordat je het weet reageer je vanuit frustratie. De ander voelt zich aangevallen en jullie beiden reageren vanuit je jakhals. Hoe kan dit anders? 

 

Ben je meer een giraf?De GIRAF staat metafoor voor ons cognitieve brein, de neocortex. Dit hersengebied groeit door tot ongeveer het 25e levensjaar. Nadenken, plannen, vooruitkijken, sociaal gedrag, impulsbeheersing, consequenties overzien, eerst denken en dan pas doen zijn kenmerken van de neocortex. De giraf in ons neemt waar, deelt zijn gevoel, geeft aan wat zijn behoefte is en doet de ander een verzoek. De giraf staat voor VERBINDING en gaat voor geluk. In het geval dat je collega na drie keer vragen nog steeds de notulen van de vergadering niet heeft verzorgd kun je als giraf op een assertieve verbindende manier aangeven wat je behoefte is en wat je van de ander nodig hebt. Hoe? dat leren we je graag tijdens de workshop.

 

 

JOUW MODEL VAN DE WERELD IS NIET HOE DE WERELD IS

STA JIJ OPEN VOOR DE MENING VAN DE ANDER?Wist je dat? Dat ieder mens zijn eigen 'model van de wereld' heeft? Dat je de wereld bekijkt vanuit jouw eigen waarneming, mening, overtuigingen, opvoeding? Kortom, jouw realiteit? Verbindende communicatie betekent dat je niet alleen kijkt vanuit jouw waarheid, maar ook openstaat voor de mening van de ander. Een treffende quote van Wayne Dwayer, een  bekende Amerikaase filosoof luidt:

 

LUISTEREN, HOE DOE JE DAT PRECIES?

LUISTER JIJ VANUIT DE INTENTIE OM DE ANDER TE BEGRIJPEN?Luisteren, we doen het allemaal. Tenminste, dat denken we. Maar al te vaak luisteren we om te reageren: we vullen in, nemen het gesprek over, geven ongevraagd onze mening of goedbedoelde adviezen.

Luisteren vanuit de intentie om de ander echt te willen begrijpen is heel wat anders. De meeste mensen vinden het eerder belangrijk dat je luistert om te begrijpen, in plaats van luistert om te reageren. Maar hoe doe je dat? 

 

 

WEES CONCREET IN JE COMMUNICATIE, WAT BEDOEL JE PRECIES?

Je communicatie is geslaagd als de ander je begrijpt"We moeten proactiever werken, mensen. En ook verwacht ik van eenieder meer ondernemerschap." "Pak jij dat project op? En laat me zo snel mogelijk weten hoe of wat."

Vaak weet je zelf precies wat je bedoelt en neemt aan dat de ander je wel begrijpt. Niet dus! Wees  heel concreet in je communicatie om misverstanden, tijdsverspilling en onnodige frustratie te voorkomen. 

 

 

Geïnspireerd? Neem dan geheel vrijblijvend contact op.

 


Offerte aanvragen Contact opnemen


 

We hebben ook Open Inschrijving trainingen
Bekijk onze open trainingen
© 2019 AndersDenkenAndersDoen